Administratie en onthaal

administratie

Administratief medewerker

 

Onthaal, correspondentie, archivering, telefoonverkeer, het opstellen van nota's, verslagen en modelbrieven met courante kantoorsoftware: je takenpakket is doorgaans bijzonder gevarieerd. Als administratief medewerker kun je dan ook in vrijwel elk bedrijf en elke sector aan de slag. Je verleent administratieve ondersteuning aan collega's en afdelingen waarmee je nauw samenwerkt en komt meestal in contact met mensen van binnen en buiten de organisatie. Niet zelden vervul je ook een reeks logistieke taken, zoals kopies en scans maken, brieven plooien en frankeren, vergaderzalen klaarzetten, enzovoort. Je hebt doorgaans regelmatige werkuren en een vaste werkplek in een kantoor of aan de balie. Administratief medewerker? Klinkt misschien wat saai, maar is in de praktijk meestal juist een uiterst boeiende, afwisselende en bevredigende job met doorgroeimogelijkheden.

 

Bekijk hier de video.

 

Administratief medewerker KMO

 In grote ondernemingen en organisaties zijn vaak tientallen administratief medewerkers actief. Hun takenpakket is meestal duidelijk afgebakend en relatief beperkt. In een kleine en middelgrote onderneming is de administratief medewerker van alle markten thuis. Je weet je prioriteiten te rangschikken en bent uiterst stressbestendig.
Je voert verschillende taken uit en bent verantwoordelijk voor een vlotte afhandeling van de meest uiteenlopende opdrachten. Klanten en leveranciers onthalen, telefonische oproepen beantwoorden of doorverbinden, in- en uitgaande post verzorgen, agenda's bijhouden, kantoormateriaal inventariseren en bestellen, documenten opstellen en kopiëren of scannen: als administratief medewerker kmo draai je er je hand niet voor om.

Praktisch:
• Duidelijke en correcte mondelinge en schriftelijke communicatie
• Vertrouwd met gangbare software (Word, Excel, e.a.)
• Vertrouwd met boekhoudkundige terminologie
• Ondersteunende boekhoudkundige taken volgens bedrijfseigen procedures uitvoeren
• Basisprincipes van aankoop- en verkoopadministratie

Ben je goed in organiseren, werk je graag zelfstandig en hou je van afwisseling? Dat zit dit beroep je als gegoten.

Call center medewerker

Hanne en Brecht hebben een jaar lang 40 jobs – en ook dit beroep - getest, en vertellen over hun ervaringen in onderstaande video.
Je staat in voor de telefonische algemene klantenondersteuning en opvolging of "customer service".
Op vraag van de klant verstrek je advies en eenvoudige productinformatie, je behandelt klachten, je neemt bestellingen en reservaties op, enz.  
Je doet de administratieve opvolging van orders. 
Je verzorgt de contacten na verkoop. 
Je kan ook werk doen waarbij je zelf contact opneemt met (mogelijke toekomstige) klanten zoals voor enquêtes of klantenwerving.
Je zal ook  software gebruiken om bv. bepaalde informatie direct op de computer op te slaan.