Voertuigen en metaal

voertuigen en metaal

Bandenmonteur

Als bandenmonteur monteer en demonteer je wielen, banden en velgen. Je herstelt ze en zorgt voor de wielbalans en wielgeometrie. Je opdrachten variëren van het herstellen van nagelgaten en kleine beschadigingen in het loopvlak en de zijwanden van personenwagens, tot het vulkaniseren van vrachtwagenbanden. Jij zorgt ervoor dat de banden weer in topconditie zijn, helemaal klaar voor de weg. Als specialist weet je bovendien dat de verschillende onderdelen van het onderstel van een voertuig goed moeten afgestemd zijn. Zo voorkom je vroegtijdige slijtage en vergroot je het rijcomfort en de veiligheid. Mogelijk werk je aan motorbanden, autobanden of zelfs vliegtuigbanden. Maar ook banden van tractors, heftrucks en vrachtwagenbanden passeren de revue. Je trekt je zelfstandig uit de slag maar bent evenzeer een teamplayer. Waarschijnlijk werk je in een bandencentrale of een garage. Je maakt graag je handen vuil en bent niet bang van zwaar werk. Bovendien werk je veilig en milieubewust.

Bromfietsmecanicien

Bromfietsen hebben geen geheimen voor jou. Een goede voorbereiding is voor jouw werk erg belangrijk. Zo voorzie je dat je steeds voldoende grondstoffen en materialen in voorraad hebt. Het reinigen van de tweewieler en de verschillende onderdelen doe je met plezier. Je bent bedreven in het uitvoeren van een beperkt onderhoud. Je zorgt voor de smering en let erop dat de (koel)vloeistoffen op peil zijn. Je controleert de banden en velgen. Indien nodig breng je de banden terug op de juiste spanning. Je kijkt de remmen en de ophanging na. Ook de uitlaat, de lichten, de stroomkring en de laad- en ontstekingskring ontsnappen niet aan jouw aandacht. Je zorgt ervoor dat de motor in topvorm is en checkt de accessoires. Regelmatig vervang je wisselstukken. De kroon op het werk is als je het voertuig weer in de best mogelijke conditie overhandigt aan de eigenaar. Naast technisch en handig kun je dus ook goed overweg met klanten. Het is belangrijk om je werkadministratie nauwkeurig uit te voeren. Je organiseert je werkplaats veilig en werkt milieubewust.

Carrosseriehersteller

Hanne en Brecht hebben een jaar lang 40 jobs – en ook dit beroep - getest, en vertellen over hun ervaringen in onderstaande video.

Als carrosseriehersteller herstel je schade aan het koetswerk van voertuigen. Soms gebeurt dit volgens een expertiseverslag. Eerst stel je de schade vast met de nodige meet- en controleapparatuur. Je controleert de bodemplaat met behulp van een mallensysteem. Je plant je werk nauwkeurig en zorgt voor voldoende grondstoffen en materialen. Dat is afhankelijk van het type voertuigconstructie: koetswerk met een afzonderlijk raam, koetswerk met dragend onderstel, zelfdragend koetswerk … Je monteert en demonteert moeiteloos voertuigonderdelen. Dat geldt voor zowel constructiedelen als accessoires, hangend sluitwerk, interieuronderdelen, ophangingselementen en elektrische kringen. Je bent een kei in autogeen lassen van plaatstaal voor koetswerkopbouw: hard solderen, zacht solderen, braseren, hitteschild aanleggen … Verder kun je ook halfautomatisch lassen (MIG/MAG) of booglassen onder beschermgas. Je werkt met grote zin voor perfectie oneffenheden weg met de juiste kleef- en spuittechnieken. Natuurlijk werk je veilig en milieubewust, volgens de Goca-richtlijnen. Dat betekent dat je ook de nodige veiligheidsuitrusting draagt.

 

Fietsmecanicien

Een fiets heeft geen geheimen voor jou. Een goede voorbereiding is erg belangrijk. Het reinigen van de tweewieler en de verschillende onderdelen doe je met plezier. Ook de controle en het onderhoud van een fiets is voor jou abc. Fietsbanden vervangen, onderdelen smeren, lak herstellen … Bovendien heb je diverse verbindingstechnieken in de vingers zoals braseren en lassen. Je lijnt frames uit en maakt ze klaar voor assemblage. Daarnaast kun je spaakpatronen vlechten, wielen centreren en fijnregelen. De verschillende onderdelen van een fiets monteer en demonteer je feilloos. Denk maar aan remmen, versnellingsapparaten, veiligheidsuitrusting … Je stelt de onderdelen op maat van de gebruiker in, want dat is voor jou een koud kunstje. De kroon op het werk is als je de fiets weer in de best mogelijke conditie overhandigt aan de eigenaar. Naast technisch en handig kun je dus ook goed overweg met klanten. Je organiseert je werkplaats veilig en werkt milieubewust.

Ook ministers hebben interesse voor het repareren van fietsen, kijk maar naar onderstaand filmpje.

 

Hoeknaad- en plaatlasser

Hanne en Brecht hebben een jaar lang 40 jobs – en ook dit beroep - getest, en vertellen over hun ervaringen in onderstaande video.

 Je last hoeknaad- of stompe verbindingen in alle lasposities op werkstukken plaat of pijp van aluminium, staal of roestvast staal. Hiervoor gebruik je een laspost voor lassen met beklede elektrode, MIG/MAG en TIG. Je volgt strikt de lasmethodebeschrijving, dit is jouw bijbel. Af en toe las je stukwerk maar wellicht werk je meer in reeksen. Om goed te lassen moet je heel geconcentreerd werken. Alleen zo krijg je een goed smeltblad en vermijd je fouten. Je bent een echte vakman, de kwaliteit van je werk staat voorop en geeft je voldoening. Je bent uiterst handig en nauwkeurig. Bovendien ken je het smeltproces van verschillende soorten metalen en kun je vlot overweg met diverse lasapparatuur. Je draagt altijd de vereiste bescherming, werkt veilig en milieubewust.

 

Motorfietsmecanicien

Je onderhoudt en herstelt motorfietsen voor de kost. Dat betekent niet alleen dat je bent gebeten door motoren en techniek, maar ook dat je je werk goed plant en voorbereidt. Je moet onder meer de nodige grondstoffen en materieel voorzien. Het reinigen van de motorfiets en de verschillende onderdelen doe je met plezier. Je begrijpt hoe een motorfiets werkt en hebt een redelijke kennis van mechanica. Daardoor ben je in staat om een beperkt onderhoud uit te voeren. Je controleert de onderdelen in het motorcompartiment en stelt ze af volgens het onderhoudsschema. Regelmatig moet je ook wisselstukken vervangen. De kroon op het werk is als je de motorfiets weer in de best mogelijke conditie overhandigt aan de eigenaar. Naast technisch en handig kun je dus ook goed overweg met klanten. Het is belangrijk om je werkadministratie nauwkeurig uit te voeren. Je organiseert je werkplaats veilig en werkt milieubewust.

Onderhouds- en diagnosetechnicus personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen

 
Je staat in voor het onderhoud van lichte voertuigen voor de  voorbereiden van deze voertuigen op de keuring. Je voert de taken uit die elke mecanicien ze kan uitvoeren: het inbouwen van een autoradio, het afstellen van lichten, het controleren van veiligheidsgordels, het vervangen van remplaatjes, werken met de banden, ... 
Daarnaast stel je ook diagnoses bij complexe storingen in elektrische en elektronische systemen.
Je controleert elektrische en elektronische onderdelen en vervangt ze waar nodig. 
Je beoordeelt en regelt de werking van complexe systemen als de motoraandrijfgroep, de stuurinrichting, systemen voor uitlaatgasnabehandeling, ....
Je werkt zeker ook met computers, en je zal moet nauwkeurig en zorgvuldig moeten kunnen werken.  
 

 

Polyvalent mecanicien personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen

 Als mecanicien is je job zeer divers. Zo ben je een kei in het opsporen van storingen, het achterhalen van de oorzaken én het oplossen ervan. Je zorgt ervoor dat de machines goed en op tijd gesmeerd zijn. Verder controleer je de (koel)vloeistoffen. Je kent je weg in elektrische circuits, maar ook pneumatische en hydraulische kringen hebben voor jou weinig geheimen. Je voert periodieke controles uit, stelt de juiste diagnoses en herstelt of vervangt defecte onderdelen. Je bent ook verantwoordelijk voor de klimaatbeheersingssystemen. Daarnaast bouw je allerlei toebehoren in. Je let erop dat je altijd voldoende grondstoffen en het nodige materiaal in je werkplaats hebt. Als mecanicien voer je tot slot ook je werkadministratie stipt uit. Je werkt veilig en milieubewust.

Polyvalent mecanicien zware bedrijfsvoertuigen

 Als mecanicien is je job zeer divers. Zo ben je een kei in het opsporen van storingen, het achterhalen van de oorzaken én het oplossen ervan. Je zorgt ervoor dat de machines goed en op tijd gesmeerd zijn. Verder controleer je de (koel)vloeistoffen. Je kent je weg in elektrische circuits, maar ook pneumatische en hydraulische kringen hebben voor jou weinig geheimen. Je voert periodieke controles uit, stelt de juiste diagnoses en herstelt of vervangt defecte onderdelen. Je bent ook verantwoordelijk voor de klimaatbeheersingssystemen. Daarnaast bouw je allerlei toebehoren in. Je let erop dat je altijd voldoende grondstoffen en het nodige materiaal in je werkplaats hebt. Als mecanicien voer je tot slot ook je werkadministratie stipt uit. Je werkt veilig en milieubewust.